Táborové bojovky nejen do lesa
Tábor a bojovky v lese k sobě neodmyslitelně patří. Proto jsem sepsala pár našich oblíbených her, které nezaberou příliš mnoho času na přípravu a děti moc baví.
A pokud i vy bojujete s tím že v blízkosti vašeho tábora pomalu lesy mizí, většina her se dá upravit a hrát i bez lesa. Ale rozhodně doporučuji se projít třeba dál a les si najít, protože les je prostě les a hrám dodá tu správnou atmosféru.
Sbírání předmětů
Vedoucí si sedne do lesa a přikryje se dekou, před sebe si dá nádobu s drobnými předměty, které budou mít děti za úkol získat. (Např. zlaté kamínky, diamanty, písmenka, symboly....).
Skupinky dětí se posadí třeba na deku (každá skupinka bude mít svou deku) o kus dál od vedoucího a začneme hru. Děti chodí po jednom, pomalu a potichu k vedoucímu a berou mu po jednom předmětu. Pokud vedoucí uslyší hluk, dekou se celý přikryje i s předměty a děti tak musí počkat až vedoucí opět neuslyší žádný hluk a předměty odkryje. Můžete každému týmu přiřadit jednoho vedoucího a nebo bude jen jeden, ke kterému budou chodit všechny týmy.
Po určitém čase ukončíme hru a která skupinka získá nejvíce předmětů, vyhrává.
Tip1. Vedoucí mohou schovávat symboly namalované na kartičkách, které si děti musí zapamatovat a kreslit na svou záznamovou kartu. Z těchto symbolů následně mohou poskládat a sepsat příběh.
Tip2. Pokud děti budou sbírat písmenka, mohou mít za úkol poskládat z nich slova a tým, který složí nejvíce slov, vyhraje.
Vlajky
Hra lze hrát i ve více skupinkách, pro snadnější vysvětlení je popis jen pro dvě skupinky dětí.
Děti rovnoměrně rozdělíme na skupinky - červenou a modrou. Vytvoříme každé skupince životy - čtvereček tvrdého papíru a na něm barevně napsáno Ž. Počet životů - pro každého člena + 3 navíc.
Každá skupinka si vezme vlajku (šátek), V lese si vytvoří z klacíků kruh o průměru cca 1,5 metru a do něj položí vlajku. Do tohoto kruhu nesmí tým vstupovat. Čím dál od sebe budou mít skupinky své vlajky, tím déle hra bude trvat (minimálně však vlajky musí být 50 kroků od sebe).
Určí se hlídač - ten bude mít u sebe životy a bude se zdržovat v blízkosti jejich vlajky. Každý ze členů si vezme jeden život a zbytek zůstane hlídači. Když je vše takto připraveno, můžeme začít hru písknutím.
Skupinka se snaží získat vlajku druhého týmu a donést ji do svého ochranného kruhu.
Děti běhají po lese, pokud je soupeř chytne, dá mu svůj život (papírek se Ž). Oba hráči se musí vrátit k hlídači - chycený pro nový život a ten, co chytl, předá svůj život navíc - tito dva hráči jsou mimo hru, dokud nebudou mít u sebe zase jen jeden život.
Pokud se děti chytí oba najednou, dají si kámen nůžky a kdo vyhraje, bere život.
Může se stát, že hlídač nebude mít pro chyceného hráče už život (hlídači musí vždy jeden život pro sebe zbýt), a tak hráč čeká v blízkosti kruhu a je mimo hru, dokud mu život nedonese někdo jiný z týmu.
Pokud se protivník dostane do ochranného kruhu k soupeřově vlajce, je v bezpečí do doby, než opustí kruh. Pokud ho soupeř při cestě zpět chytí, odevzdává svůj život i vlajku a soupeř si vlajku vrátí na své místo.
Tip. Pokud nikdo nezíská vlajku, ukončíme hru a počítáme, kdo kolik má životů. Soupeřův život se počítá za 5 bodů, vlastní život za 1 bod.
Čísla
Vytvoříme si čísla od 1-50 a každá skupinka bude mít svou sadu (doporučuji barevné papírky - každá skupinka bude mít svou barvu a na ně napište černým fixem čísla). Kartičky rozmístíme v určitém úseku lesa a označíme tento úsek fáborky. Skupinky dětí ideálně umístíme mimo les. Jak je vše připraveno, děti ze skupinky po jednom běhají do lesa a sbírají papírky (jedno dítě = jeden papírek), ale pozor, musí dodržovat pořadí číslic.
Příklad: Z červeného týmu vyběhne první a ten hledá červenou jedničku. Až ji najde, přinese ji do týmu a běží druhý, ten hledá červenou dvojku. Takto hra pokračuje, až se hledá poslední červená 50.
Kdo najde jako první všechna čísla, vyhrál.
Vedoucí u každé skupinky kontroluje, zda děti dodržují pořadí.
Pozn. Může se stát, že při zápalu boje se kartička s číslem ztratí (zapadne do jehličí apod.), mějte v záloze barevné lístečky a fix a v případě, že lístek nebude k nalezení, nenápadně vytvořte nový a schovejte ho znovu.
Tip. Lze udělat i písmenka abecedy a děti sbírají postupně celou abecedu.
Špióni
K této hře potřebujeme, aby každé dítě mělo v oblasti hrudi připevněné číslo. Můžete použít papír se spínacími špendlíky nebo látková čísla, jaká se využívají na sportování.
Hlavní princip hry je v tom, že se děti musí přes les dostat z bodu A do bodu B, a přitom vedoucí, kteří jsou hlídači, nesmí zahlédnout jejich číslo. Pokud vedoucí číslo zahlédne, řekne ho nahlas, dítě se musí vrátit nebo si vedoucí jde ověřit, zda viděl číslo správně (zeptá se hráče) a číslo si zapíše na papírek.
Tato hra se dá krásně modifikovat na různá témata a děti mohou mít různé úkoly, např.
- Děti po jednom vyráží ve skupinkách a mají za úkol donést co nejvíce zlatých mincí, které jsou v místě B.
- Děti se snaží přepsat text, který je umístěn v bodě B (nebo rozstřihaný a umístěný na několika místech).
- Nejjednodušší variantou je, že se skupinka dětí po jednom snaží co nejrychleji dostat na druhou stranu, kde jsou v bezpečí.
Skvělou lesní bojovkou mohou být i naše "noční" bojovky / únikovky, při kterých si děti procvičí spolupráci nad řešením šifer.