Aktivity na adaptační kurz

V loňském roce jsem měla příležitost podílet se na programu na adaptačním kurzu pro střední školy.

Připravila jsme si několik her a aktivit, které skupinu puberťáků mělo stmelit a hlavně se o sobě navzájem dozvědět něco nového.
Vystřídalo se mi několik tříd a bylo zajímavé sledovat, že každá skupina preferovala jiné aktivity. Proto jsem měla připravené hry, jak pohybové tak komunikační a mezi poslední aktivity jsem vždy zařadila šifrovací bojovku, aby si děti potrénovaly i mozkové závity.

 

Přehledný seznam aktivit, který najdete v tomto článku si můžete v PDF stáhnou zde: Program adaptační kurz

 

Toaleťáková seznamovačka

Jako první jsme si zahráli oddechové ledolamky toaleťákovou seznamovačku, která je super jako zahřívačka.

Děti si sednou do kruhu a každý si postupně odmotá část toaletního papíru (pokud někdo odmotá až moc, tak ho zastavíme, že to mu stačí), a pak už jedeme znovu kolečko a každý o sobě řekne tolik informací, kolik má kousků toaletního papíru.

 

Bouchaná

Já mám na jména opravdu špatnou paměť, ale po této hře jsem si alespoň polovinu jmen dětí vždy zapamatovala.
 
Děti postavíme do kruhu, doprostřed jde dobrovolník a v ruce má smotané noviny (malý ručník). Vedoucí jako první řekne něčí jméno a dobrovolník uprostřed má za úkol jmenovaného zasáhnout JEMNĚ novinami po hlavě. Ale ten se může zachránit tím, že řekne jméno někoho jiného a dobrovolník uprostřed musí nyní bouchnout toho, čí jméno bylo nově řečeno, a takto pořád dokola - dokud dobrovolník uprostřed někoho správně nezasáhne.
Pokud to dětem pár kol nepůjde, neděste se, je to běžné. Většinou se to rozjede zhruba v 5 kole až děti pochopí princip a budou se snažit rychle reagovat.
Tip1: Opakují se stále stejná jména? Zastavte hru a každý se znovu představí (tím si děti všechna jména zopakují a budou říkat i jména někoho jiného).
 
Tyto hry najdete také v našem článku seznamovací hry, na který doporučuji mrknout, protože tam najdete další seznamovací aktivity.
 

 

Předávání příběhu aneb jak fungují drby

Každý si vymyslí krátký příběh (zhruba o třech větách), ideálně z jeho života, např. Když jsem byla v létě na táboře jako oddílová vedoucí, na noční hlídce jsem slyšela za zády funění a dupání. Baterkou jsem na to místo svítila, ale nikoho jsem neviděla, hrozně jsem se bála, ale nakonec z křoví vylezl ježek.

Děti vytvoří dvojice (pokud vyjde někdo lichý nevadí, chvilku počká a pak se do hry přidá), představí se a navzájem si řeknou svůj příběh.

V tuto chvíli si jména a příběhy dvojice vyměnily a teď hledají zase někoho jiného, komu poví příběh, který slyšely (ne ten svůj). Takto postupně příběh putuje přes několik lidí. Ukončíme hru a jdeme si všichni sednout, každý postupně řekne, jaký příběh u něj skončil jako poslední.

Některé příběhy i jména budou sedět, jiné budou úplně pomotané a nepravdivé a v podstatě se na tom pěkně dá znázornit, jak fungují pomluvy (drby) a že ne všemu, co kde slyšíme, se dá věřit.

 

Společný seznam 

Děti rozdělíme do menších skupinek (5-6 lidí), každá skupinka dostane papír a tužku a budou mít za úkol sepsat co nejvíce věcí, které mají všichni členové jejich skupinky společné. Děti tak ve skupince budou zkoušet říkat věci, které by mohly mít společné a vytvoří tak seznam společných věcí. Po nějakém čase si všechny skupinky sejdou a postupně představí svůj společný seznam.

Skupinka, která bude mít nejvíce věcí, vyhrává.

 

Byznysmeni

Tato hra je hlavně komunikační, pokud máte skupinku, která si ráda povídá, určitě je tato hra bude bavit.
Vytvoříme si dvojice, které se posadí na různá místa (ideálně tak, aby se navzájem dvojice neslušely), dvojice si očíslujeme a určíme, kdo z dvojice bude zůstávat a kdo se bude posouvat. Na papír si vypíšeme konverzační témata, která postupně budeme hlásit. Dvojice bude mít za úkol se na aktuální téma společně bavit 3 minuty (můžete to dětem snížit a dát i delší časový interval), Samozřejmě nechají rozhovor plynout, takže postupně se mohou dostat úplně k něčemu jinému. Důležité ale je, aby se snažily společně mluvit, dokud čas neskončí. Po uplynutí 3 minut vyhlásíme střídání a ten z dvojice, co se má přesouvat, se přesune k dalšímu člověku (proto je vhodné si dvojice očíslovat, aby byly přesuny jasnější) a my vyhlásíme další téma. Hru hrajeme, dokud nám nedojdou témata a nebo se děti nepostrádají všechny.

 

Doplňkové a pohybové hry

Tyto hry jsem vložila hlavně proto, že jsem chtěla, aby se děti i protáhly a trochu i zasmály.


Lžička na provázku

Na dlouhý provázek přivážeme lžíci nebo propisku. Děti si stoupnou do řady a jejich úkolem bude protáhnout lžičku následující cestou: jedním rukávem - celým tričkem - vsunout do kalhot - vytáhnout nohavicí ven - následně druhou nohavicí do kalhot - přes tričko - druhým rukávem zase ven a lžičku/propisku předají dalšímu na řadě, ten protáhne provázek úplně stejně, a takto postupně protáhnou provázek všichni v řadě. Ostatní členové řady mu mohou samozřejmě pomáhat.
Tip.: Pokud uděláme dvě skupinky, děti mohou závodit, komu se to podaří dřív. 

Předávání míčku

Vytvoříme řadu a dětem dáme míček. Děti si mají za úkol míček předávat co nejrychleji tam i zpět. Každé kolo budou mít děti za úkol předávat si míček jinak.
Příklady: nad hlavou, mezi nohama, za zády, pouze pravou rukou, pouze levou rukou, apod.

TIP.: Pokud uděláme dvě skupinky, děti mohou závodit, komu se to podaří dřív. 

 

V případě, že by nám pršelo jsem měla v záloze připravené papírky pro hru Aktivity (připravené kartičky si můžete objednat - Kartičky se slovy na různé aktivity) a Kdo chybí?

Kdo chybí?

Děti posadíme do místnosti. Jeden dobrovolník jde za dveře a my vybereme někoho, kdo se schová pod deku a nebo jde mimo místnost. Ostatní si v místnosti vymění místa - dobrovolník se vrátí a snaží se přijít na to, kdo v místnosti chybí.

 

Poslední hrou byla vždy šifrovací bojovka, které si můžete objednat. Děti jsem rozdělila do menších skupin a pustily se do luštění.

 bojovka se šiframa pro střední školy na závěr adaptačního kurzušifrovací bojovka vhodná pro adaptační kurz středních škol

 

 

Na úplný závěr našeho bloku jsme si s dětmi sedli do kruhu. Jedno dítě si vždy stouplo a ostatní ze skupiny museli říct, co se o něm, díky těmto aktivitám dozvěděli. Sami děti přiznaly, že nejvíce informací mají z komunikační hry byznysmeni a na zapamatování jmen byla super hra bouchaná.

 

Spoustu her využijete i pro adaptační kurzy na základních školách, pro tuto věkovou kategorii doporučuji i naši Sadu poznávej svůj kolektiv.

Sada ledolamek pro děti k seznámení s novým kolektivem